بررسی فرم و هارمونیِ قطعه‌ی نی‌نوا

نویسنده

  • رامین روشندل دانشجوی کارشناسی ارشد آهنگسازی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران
چکیده مقاله:

چکیده هدف این مقاله، بررسی فرم و هارمونی در قطعه‌ی نی‌نوا اثر حسین علیزاده است. برای تجزیه و تحلیل فرمِ نی‌نوا، ابتدا فرم کلّی هر قسمت بررسی شده است و پس از آن به طبقه‌بندیِ جمله‌ها یا انگاره‌های ریتمیک و ملودیک هر قسمت به صورت جداگانه پرداخته‌ایم. به علاوه، در صورت انطباق فرم قسمت‌های مختلف با یکی از فرم‌های کلاسیک، این انطباق بررسی شده است و سپس جمله‌ها، واریاسیون آنها و انگاره‌های ملودیک و ریتمیک به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته و تقسیم‌بندی شده‌اند. در ضمن، این انگاره‌ها در صورتی که با موتیف‌های موجود در ردیف تشابهی عینی یا با اندکی تغییر داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. هم‌چنین چگونگی استفادة آهنگساز از ترکیب‌های مختلف موتیف‌های ذکرشده در اثر، مورد مطالعه قرار گرفته است. در بررسی هارمونی، با در نظر گرفتن محدودة ملودیک هر گوشه در مُدِ آن دستگاه و با استفاده از پلان‌های تُنالِ به دست آمده از چندین قسمت از اثر، به چگونگی انتخاب هارمونی اثر و هم‌چنین موارد استفاده از آکوردهایی که بر اساس فواصل سوم(هارمونی تیرس) یا چهارم(کوارتال) هستند، می‌پردازیم. هم‌چنین خواهیم دید که آهنگساز در طول اثر، یک آکورد را به تناوب مورد استفاده قرار داده است و این آکورد، به نوعی نقش فرود به محدودة درآمد دستگاه نوا را ایفا می‌کند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فرم، ژانر و هارمونی در قطعه توکاتا اثر هرمز فرهت

هدف اصلی این پژوهش بررسی فرم، ژانر، مد و هارمونی در قطعه "توکاتا" اثر هرمز فرهت است. اهمیت این قطعه از آن‌روست که آهنگساز ضمن استفاده از تم محلی (تم کُرَیشیم) با بهره‌گیری از زبان هارمونیکی نو و جنبه‌های ویرتوزیستیک ساز پیانو، قطعه‌ای نو را به رپرتوار این ساز در آثار آهنگسازان ایرانی افزوده است. پرسش این پژوهش بدین شرح است که "عوامل اساسی آهنگسازی و ارتباط آن با مصالح مدال در این اثر چیست؟" بدین ...

متن کامل

بررسی فرم، مد و هارمونی در قطعه ی پروانه اثر امانوئل ملیک-اصلانیان

هدف اصلی این نوشتار، بررسی عناصر اساسی آهنگسازی نظیر فرم، هارمونی و مد در قطعه ی پروانه اثر ملیک-اصلانیان است. انتخاب این قطعه از آن روست که آهنگساز با استفاده از مصالح موسیقی ایرانی و متناسب با فضای مدال آن، دست به تجربیاتی نو در هارمونیزه کردن مدهای ایرانی زده است. در مورد مبانی نظری موسیقی ملیک-اصلانیان، تاکنون پژوهشی ناظر به جنبه های تحلیلی ارائه نشده است و در مورد پیشینه ی تحقیق تنها می تو...

متن کامل

بررسی ساختار هارمونی، فرم و ارکستراسیون قطعه امپرسیون اثر احمد پژمان

قطعه امپرسیون یکی از آثار شاخص احمد پژمان است که در زمینه آثار ارکسترال، نمونه ی خوبی برای بررسی می باشد. بررسی ساختاری تکنیک های ارائه شده در این اثر باعث نمایان شدن نوعی تفکر از دوره آهنگسازی نوپای ایرانی در قالب موسیقی کلاسیک می شود که می تواند در شیوه آهنگسازی موسیقی ایران تاثیر به سزایی بگذارد لذا با تحقیق و مشاوره ایی که با اساتید داشتم بر آن شدم تا به علت کمبود آنالیز در رپرتوآر موسیقی ...

15 صفحه اول

بررسی موومان دوم سمفونی تورانگالیلا اثر مسیان از دیدگاه هارمونی، ارکستراسیون و فرم

انتخاب تورانگالیلا اثر برجسته ی الیویه مسیان، آهنگساز بزرگ فرانسوی به سبب منحصر به فرد بودن این سمفونی از دیدگاه هارمونی، فرم و ارکستراسیون است. این اثر تنها سمفونی او در ده موومان است که قسمت مرکزی سه گانه ی او درباره ی عشق و مرگ است. این تحقیق شامل سه فصل میباشد: فصل اول بیوگرافی مسیان است. فصل دوم آشنایی با سمفونی تورانگالیلا است که به تشریح خصوصیات مختلف این سمفونی پرداخته است. فصل سوم بررس...

تجزیه و تحلیل قطعات اجرای پایانی از نظر هارمونی و فرم

مطالعاتی که از سوی نوازندگان برای رسیدن به درک عالی از آثار اجرایی انجام می گیرد قسمت بسیار عمده و پر اهمیتی از روند اجرای موسیقی به حساب می آید.به این کار اگر مانند بسیاری از بخش های نظام آموزشی به عنوان عملی صرفا تحلیلی و تئوریک و بدون تکیه بر اصلی ترین حس دخیل در درک هنر موسیقی یعنی شنیدن نگریسته شود،نتیجه ای کاملا غیر کاربردی داشته و صرفا مشق و تکلیفی خواهد بود که نه تنها در روند خود شاق وط...

15 صفحه اول

آنالیز قطعه ایرانا اثر فوزیه مجد از منظر هارمونی، فرم و روابط تماتیک

بررسی تفکر و ویژگی های ملودیک و ریتمیک در ساختار ایرانا، هدف اصلی این پژوهش است. ساختار و سبک اثر ایجاب کرده است که نگاهی متفاوت از نظر آنالیز و تحلیل نسبت به این قطعه بوجود آید. به همین منظور در قسمت هایی، از تئوری مجموعه ها و رابطه های آن با موسیقی استفاده شده است. رده ی نغمه ای که نگاهی خاص به فواصل موسیقایی و ساختار مجموعه های آن دارد در این پژوهش بصورت یک بخش مجزا در هر چهار موومان این اثر...

15 صفحه اول

بررسی معنایی هارمونی رنگی با استفاده از روش‌های روان- فیزیکی

به نظر می‌رسد تعریفی واحد برای هارمونی رنگی وجود ندارد و افراد مختلف، هارمونی رنگی را مشابه یا نزدیک به مفهوم رفتارهای مختلف رنگی ارزیابی می‌کنند. با هدف بررسی مفهوم هارمونی رنگی و در صورت وجود، یافتن تعریفی واحد برای آن، روابط بین هارمونی رنگی با خوشایندی، زیبایی، آرامش و تباین فام رنگی، با تدوین و ارائه یک آزمایش روان- فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت. بر پایه روش‌های آماری نوین در تجزیه و تحلیل د...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 18  شماره 1(بهار و تابستان1392)

صفحات  15- 22

تاریخ انتشار 2013-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023